Możliwość złożenia przez klienta wniosku odwoławczego
Przypominam, że od dnia 18 maja br. klienci, którym Polski Fundusz Rozwoju przyznał subwencję w kwocie niższej od wnioskowanej, mają możliwość odwołać się od tej decyzji.
Poniżej przekazuję kluczowe informacje dotyczące odwołań:
1) W jakiej sytuacji i kiedy klient może złożyć wniosek odwoławczy?
Klient może odwołać się od decyzji PFR, jeśli przyznano mu niższą kwotę subwencji finansowej niż ta, o którą wnioskował. Odwołanie może złożyć tylko na kwotę różnicy pomiędzy tymi kwotami. Wniosek odwoławczy można złożyć maksymalnie w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania decyzji, od której klient się odwołuje.
2) Ile razy klient może złożyć wniosek odwoławczy?
Klient może złożyć wniosek odwoławczy maksymalnie 2 razy. Każdy kolejny wniosek odwoławczy zostanie odrzucony przez PFR. Drugi wniosek odwoławczy może złożyć tylko ten klient, któremu w wyniku wniosku pierwotnego i pierwszego odwołania nie została wypłacona łącznie maksymalna kwota, którą podał we wniosku.
3) O czym klient powinien wiedzieć składając wniosek odwoławczy?
Wniosek odwoławczy:
- może być złożony przez inną osobę, która reprezentuje firmę;
- musi być złożony w tym samym banku, w którym złożony jest wniosek pierwotny;
- musi zawierać ID wniosku pierwotnego oraz wszystkie oświadczenia, takie jak we wniosku pierwotnym, w tym:
o wszystkie oświadczenia wiedzy na temat przedsiębiorcy i jego sytuacji gospodarczej o wszystkie oświadczenia własne osoby składającej wniosek (potwierdzające posiadanie pełnomocnictwa, o odpowiedzialności karnej, RODO itd.), nawet jeśli wniosek odwoławczy składa ta sama osoba, która podpisywała Umowę.
4) Czego klient nie może zmienić we wniosku odwoławczym?
- statusu firmy, tzn. jest mikroprzedsiębiorcą czy MŚP;
- miesiąca spadkowego;
- miesiąca, do którego porównuje miesiąc spadkowy;
- liczby pracowników (należy podać liczbę pracowników na miesiąc poprzedzający miesiąc złożenia pierwotnego wniosku, tzn. jeśli klient złożył wniosek w kwietniu, a odwołuje się od decyzji w maju, to liczbę pracowników podaje na marzec).
5) Co klient powinien sprawdzić zanim złoży wniosek odwoławczy?
- czy nie ma zaległości w regulowaniu zobowiązań podatkowych lub wobec ZUS;
- czy liczba pracowników, która została zgłoszona do ZUS jest zgodna z rzeczywistością;
- czy spełnia inne wymogi formalne, takie jak rezydencja podatkowa w Polsce, nie działa w branży wykluczonej z pomocy.
6) Kiedy klient nie może złożyć wniosku odwoławczego?
- w przypadku kiedy jego pierwszy wniosek został zaakceptowany w kwocie jaką ma podaną we wniosku;
- w sytuacji, gdy jego pierwszy wniosek nie został jeszcze rozpatrzony przez PFR;
- klient otrzymał od PFR decyzję negatywną – w takiej sytuacji musi złożyć nowy wniosek.
7) Jakie mogą być decyzje PFR w procesie odwoławczym?
- negatywna – nie dochodzi do wypłaty świadczenia;
- częściowo pozytywna – następuje wypłata dodatkowego świadczenia, ale na mniejszą kwotę niż podana we wniosku; c) w pełni pozytywna – następuje wypłata dodatkowego świadczenia do wysokości podanej we wniosku kwoty.
8) Jak klient może złożyć nowy wniosek odwoławczy?
Klient, któremu przyznano niższą kwotę subwencji finansowej niż ta, o którą wnioskował, ma udostępniony w swojej bankowości elektronicznej specjalny wniosek, który służy do złożenia wniosku odwoławczego. Każdy inny klient może złożyć wniosek na standardowych zasadach.
REKLAMACJA
Klient może złożyć zgłoszenie reklamacyjne PFR tylko i wyłącznie w banku, w którym złożył wniosek o przyznanie subwencji.!!!!!!!
Na stronie PFR pojawiła się oficjalna informacja dla Beneficjentów o możliwości składania reklamacji.
Poniżej znajduje się link do strony PFR z treścią tego komunikatu:
W ramach Programu Tarczy Finansowej PFR dla mikro, małych i średnich firm Klienci mogą składać nowe wnioski o subwencję finansową do końca lipca 2020 r. W uzasadnionych przypadkach przysługuje możliwość złożenia reklamacji. Wnioski reklamacyjne będą rozpatrywane również po zakończeniu Programu. Jednocześnie informujemy, że od dnia dzisiejszego reklamacja, która została pozytywnie rozpatrzona przez PFR i dotyczyła ponownego złożenia wniosku w bankowości internetowej, od strony technicznej jest już możliwa.